W pogoni za katharsis – „Bękarty wojny” z perspektywy bezpieczeństwa społecznego

Filmy Quentina Tarantino cieszą się niesłabnącą popularnością wśród polskich widzów. Są chętnie oglądane i często dyskutowane, co stało się impulsem do zorganizowania przez Studenckie Koło Naukowe Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Bibliotekę Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowychpierwszej konferencji z cykluPatologia czy katharsis? Recepcja filmów Quentina Tarantino z perspektywy bezpieczeństwa społecznego, poświęconą interpretacji filmu „Bękarty wojny”. Odbyła się ona dnia 9 marca 2012 roku  w bibliotece Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK.

Przewrotna reżyserska wizja II. wojny światowej zainspirowała zaproszonych ekspertów, prelegentów i gości do podjęcia rozważań nad ważnymi z perspektywy bezpieczeństwa społecznego problemami obecnymi we współczesnym świecie. Punktami odniesienia były referaty: Groteska czy demaskacja? Analiza komparatystyczna wizerunku Adolfa Hitlera i jego przedstawienia w „Bękartach wojny” Q. Tarantino Michała Zbutowicza, Depersonalizacyjny wymiar propagandy w „Bękartach wojny” Q. Tarantino Łukasza Perlikowskiego, W pogoni za katharsis, czyli „Bękarty wojny” a stereotyp Żyda w kulturze polskiej Joanny Rak. Uświetniły je wypowiedzi ekspertów: dr. hab., prof. UMK Grzegorza Radomskiego, dr. hab. Michała Strzeleckiego oraz mgr. Arkadiusza Mellera, które dały nie tylko podbudowę teoretyczną dla podjętych wątków. Dzięki obecnym w nich interpretacjom poszczególnych scen pozwoliły również dostrzec omawiane problemy z innej perspektywy.

Przedstawione przez ekspertów i studentów stanowiska wzbudziły kontrowersje dotyczące możliwości interpretowania filmów postmodernistycznych. Choć, jak zauważyli słuchacze, Q. Tarantino stworzył swoją epopeję w oparciu o naiwne przekonanie, że kino posiada tak dużą siłę, iż jest w stanie zniszczyć III Rzeszę – dosłownie i w przenośni. Trudno stwierdzić, czy celował w realizacji innej aniżeli rozrywkowa funkcja kina.

Jak zastrzegają organizatorzy, to dopiero początek rozważań nad tematami obecnymi w kulturze popularnej, a istotnymi z perspektywy społecznego poczucia bezpieczeństwa. Dlatego też zapraszają wszystkie osoby wyrażające chęć podjęcia dyskusji dotyczącej recepcji filmów Q. Tarantino oraz współpracy przy kolejnych spotkaniach, które będą poświęcone kolejno: „Pulp Fiction” i „Kill Bill”.

Joanna Rak

Dane kontaktowe: sknbwumk@gmail.com.

a.me.

Click to rate this post!
[Total: 3 Average: 3.7]
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Prywatne: W pogoni za katharsis – „Bękarty wojny” z perspektywy bezpieczeństwa społecznego

Filmy Quentina Tarantino cieszą się niesłabnącą popularnością wśród polskich widzów. Są chętnie oglądane i często dyskutowane, co stało się impulsem do zorganizowania przez Studenckie Koło Naukowe Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Bibliotekę Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych pierwszej konferencji z cyklu Patologia czy katharsis? Recepcja filmów Quentina Tarantino z perspektywy bezpieczeństwa społecznego, poświęconą interpretacji filmu „Bękarty wojny”. Odbyła się ona dnia 9 marca 2012 roku  w bibliotece Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK.

Przewrotna reżyserska wizja II. wojny światowej zainspirowała zaproszonych ekspertów, prelegentów i gości do podjęcia rozważań nad ważnymi z perspektywy bezpieczeństwa społecznego problemami obecnymi we współczesnym świecie. Punktami odniesienia były referaty: Groteska czy demaskacja? Analiza komparatystyczna wizerunku Adolfa Hitlera i jego przedstawienia w „Bękartach wojny” Q. Tarantino Michała Zbutowicza, Depersonalizacyjny wymiar propagandy w „Bękartach wojny” Q. Tarantino Łukasza Perlikowskiego, W pogoni za katharsis, czyli „Bękarty wojny” a stereotyp Żyda w kulturze polskiej Joanny Rak. Uświetniły je wypowiedzi ekspertów: dr. hab., prof. UMK Grzegorza Radomskiego, dr. hab. Michała Strzeleckiego oraz mgr. Arkadiusza Mellera, które dały nie tylko podbudowę teoretyczną dla podjętych wątków. Dzięki obecnym w nich interpretacjom poszczególnych scen pozwoliły również dostrzec omawiane problemy z innej perspektywy.

Przedstawione przez ekspertów i studentów stanowiska wzbudziły kontrowersje dotyczące możliwości interpretowania filmów postmodernistycznych. Choć, jak zauważyli słuchacze, Q. Tarantino stworzył swoją epopeję w oparciu o naiwne przekonanie, że kino posiada tak dużą siłę, iż jest w stanie zniszczyć III Rzeszę – dosłownie i w przenośni. Trudno stwierdzić, czy celował w realizacji innej aniżeli rozrywkowa funkcja kina.

Jak zastrzegają organizatorzy, to dopiero początek rozważań nad tematami obecnymi w kulturze popularnej, a istotnymi z perspektywy społecznego poczucia bezpieczeństwa. Dlatego też zapraszają wszystkie osoby wyrażające chęć podjęcia dyskusji dotyczącej recepcji filmów Q. Tarantino oraz współpracy przy kolejnych spotkaniach, które będą poświęcone kolejno: „Pulp Fiction” i „Kill Bill”.

Joanna Rak

Dane kontaktowe: sknbwumk@gmail.com.

a.me.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *