Inteligencja przekupek

Wśród newsów edukacyjnych, które pojawiają się każdego dnia, dzisiaj znalazłem następujący: według zamierzeń Centralnej Komisji Egzaminacyjnej uczniowie mają w przyszłości losowo wybierać temat do prezentacji na maturze z języka polskiego.

Dotychczas przygotowywali go sami, ale nasi mędrcy oświatowi kombinują – jak widać – żeby to zmienić.

Dlaczego? Oto przyład argumentacji:

Prof. Krzysztof Konarzewski, były szef CKE: – To byłby koniec uczniowskiej bierności i nauczycielskich wykładów. Uczeń musiałby się nauczyć, jak zainteresować słuchacza tym, co ma do powiedzenia, jak sformułować tezę, wejść w polemikę z jej przeciwnikami i w końcu udowodnić, że jego jest na wierzchu – mówi profesor.

Za: R. Czeladko, Matura na nowo: losowane pytania, „Rzeczpospolita”

Od lat nieustannym dążeniem władz oświatowych jest pragnienie „zaktywizowanie ucznia”, co w tej pedagogicznej nowomowie oznacza budowania szkoły na modernistycznych fundamentach (coś w rodzaju J. Dewey i spółka po latach).

Co ciekawe, dotychczasowa forma egzaminu dojrzałości również miała służyć aktywizacji, ale widocznie nie służy temu zbyt dobrze. Szkołę wciąż trzeba modernizować, aby stała się jeszcze bardziej modernistyczna.

Przyjrzyjmy się bliżej wypowiedzi Pana Profesora, któremu nie podobają się „nauczycielskie wykłady”. Żeby uczeń mógł bronić tezy i podjąć polemikę musi wcześniej coś wiedzieć, a do tego potrzebne jest jednak, by od czasu do czasu posłuchał nauczyciela. Dopiero mając podstawowe wiadomości zbuduje tezy do swoich polemik.

„Nowoczesna” dydaktyka zaś opiera się na założeniu, że dzieci najpierw trzeba nauczyć „krytycznego myślenia”. To błąd. Bez wiedzy, daje to tylko efekt w postaci bezmyślnego pyskowania. Dlatego trzeba tutaj trochę inaczej rozłożyć akcenty.

W ten sposób bowiem kształtuje się inteligencję przekupek. Taki typek później nie ma za grosz wiedzy (chyba, że zasłyszaną w telewizji), ale za to niech ktoś spróbuj go przegadać (czytaj: przekrzyczeć)!

http://www.edukacja-klasyczna.pl/?p=1812

Dariusz Zalewski

a. ME.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Facebook

0 thoughts on “Inteligencja przekupek”

  1. Z powodu pewnych tragicznych wydarzen postanowilem powrocic na portal i do czlonkowstwa w KZM. Nie rozumiem nadal co moze laczyc KZM z systemowa partia” PO” i zwiazki te potepiam. Mysle rowniez, ze nawet jezeli by „PO” byla tylko zwykla, niegrozna partia polityczna, to wiazanie sie „thinktanku” z jednym tylko ugrupowaniem, i to w charakterze jego przybudowki jest wysoce niebezpieczne i nierozsadne. W Polsce trwa wojna domowa.Nalezy tej wojnie polozyc kres i nasza rola jest lagodzenie sytuacji, nie zas dolewanie jeszcze oliwy do ognia. Nie zgadzam sie z PIS-em, ale jest nienormalne odmawianie tym ludziom charakteru istot ludzkich i nawolywanie do ich eksterminacji przez „piekielne kolumny”, jak to bylo w Wandeji. Dlatego strona dotyczaca edukacji klasycznej i ta inicjatywa poinformowania o jej istnieniu i dzialalnosci jest tak wazna, bo kto takowa edukacje klasyczna odebral , nie da sie poniesc i poplynac z mainstreamowym strumieniem. Doskonala inicjatywa.

  2. Moja kolezanka, ktora konczyla szkole srednia w Niemczech, sama kiedys przyznala, ze na historii przerabiali tylko wszystkie rewolucje i III Rzesze. Ale za to – od razu podkreslila – uczyli sie myslec! Tak, myslec, nie majac kompletnie zadnej wiedzy historycznej. Do Polski wlasnie przenoszony jest niemiecki model edukacyjny. Cel: zrobic z Polakow stado, ktorym bedzie mozna dowolnie manipulowac. A jak powszechnie wiadomo, latwiej sie manipuluje tym, kto uwaza, ze „mysli” bo potrafi wykonywac okreslone operacje kognitywne. Bez posiadania zadnej wiedzy.

  3. @Magdalena Zietek To jest model wypracowany we Francji w komunistycznym szkolnictwie panstwowym. Szkola bez historii i bez geografii, ze zla celowo metoda nauki czytania i pisania, tak, zeby nikt nie mial ochoty czytac.Chodzi im o calkowita ( totalna) kontrole nad umyslami.

  4. @A.R.: w Niemczech jest inaczej. Tutaj stwarza sie pozory, ze sie czegos uczy, tak zeby uczniowie uwierzyli w to, ze wszystko wiedza i w ogole sa najwiekszym cudem swiata. To jest chyby jeszcze bardziej niebezpieczne.

  5. @Magdalena Zietek Nie wiem.Najpierw byly rewolucje , a potem III Rzesza-przynajmniej jest chronologia zachowana. We Francji w szkolnictwie panstwowym nie ma chronologii-celowo!

  6. A.R.: Niebezpieczenstwo polega na tym, ze ktos, kto jest przekonany o swojej wiedzy, a w rzeczywistosci jest totalnym ignorantem, moze naprawde byc niebezpieczny: dla samego siebie i innych. Czy Francuzi sa przekonani o tym, ze sa swietnie wyksztalceni? Bo wielu Niemcow tak, i dlatego tak lubia pouczac innych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *