Krzysztof Feusette, Alfabet salonu, Warszawa 2014, ss. 336.
W ostatnich miesiącach na rynku wydawniczym pojawiło się kilka propozycji będących uwiecznieniem czołowych postaci świata mediów. Są to obrazy celebrytów – dziennikarzy, artystów, naukowców, polityków, duchownych. Interesującą wersję takiego przeglądu osobliwości stworzył znany dziennikarz i publicysta Krzysztof Feusette. „Alfabet salonu” jego autorstwa wyróżnia się przemyślanym doborem bohaterów – są to teksty między innymi o Jakubie Wojewódzkim, Magdalenie Środzie, Władysławie Bartoszewskim, Tomaszu Lisie, Adamie Michniku, Danielu Olbrychskim, Monice Olejnik, Jerzym Owsiaku, Andrzeju Wajdzie, ks. Adamie Bonieckim, Janie Hartmanie, Ireneuszu Krzemińskim, Adamie „Nergalu” Darskim, Marcinie Mellerze, Tomaszu Sekielskim, Jacku Żakowskim, Andrzeju Wajdzie i wielu, wielu innych. Narrację odznacza z kolei unikalna lekkość przekazu i inteligentny humor. To bez wątpienia najciekawszy przegląd spośród tych, które trafiły ostatnio w ręce czytelników.
Z tekstów Krzysztofa Feusette wyłania się chęć uwiecznienia faktów z życiorysów postaci, które ostatnimi czasy robią bardzo wiele – w każdym razie podejrzanie wiele – aby ukryć je w meandrach pamięci. Autor dołożył wszelkich starań, aby ukazać je w szerokim kontekście społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Z perspektywy czasu wydają się one znacznie bardziej czytelne i zrozumiałe, aniżeli bezpośrednio po tak zwanych aferach, skandalach czy innych sytuacjach…
Czytelnik być może przychyli się do interesujących, a przy tym chłodnych ocen autora. Niemniej jednak z pewnością otrzyma gotowy materiał do przemyślenia, który przybliży go do pojęcia sekwencji zdarzeń, które nieustannie dzieją się w świecie zapośredniczonym przez środki masowego przekazu. Bez wątpienia stwierdzi przy tym, że autor bardzo celnie podsumował działalność na szkodę Polaków lepiej lub słabiej znanych postaci. Warto przy tym zauważyć, że publicysta słusznie skoncentrował się na prezentacji właściwości oraz mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów w Polsce. Wizja ta pozwala pozbyć się resztek złudzeń.
Godne uwagi jest także to, że autor – w przeciwieństwie do wielu autorów tego typu publikacji – nie para się plotkarstwem. W jego książce nie ma miejsca na obgadywanie, rozważania na temat stylu życia czy preferencji w sferze doboru ubrań. Krzysztof Feusette – zgodnie ze swoimi zainteresowaniami – koncentruje się na tym jak celebryci determinują rodzimą politykę, oddziałują na nas – opinię publiczną. Dzięki temu właśnie powstał jeden z najciekawszych w przeciągu ostatnich lat obrazów dzieła tworzenia polskiej demokracji.
Po książkę autorstwa Krzysztofa Feusette zatytułowaną „Alfabet salonu” warto sięgnąć po to, aby zobaczyć słabo zauważalnych, nijakich ludzi uwikłanych w funkcjonowanie czwartej władzy w Polsce, którzy nieustannie chcą wpływać na nasze sposoby myślenia o świecie, w szczególności o polityce. Należy także do niej zajrzeć, aby pozbyć się resztek naiwności przejawiającej się w postrzeganiu pewnych mediów jako niezależnych czy obiektywnych. Zobaczyć jak również ci doskonale zauważalni ludzie, niebezpiecznie zaczynają przyjmować role autorytetów społecznych. Obrazy ludzi pokazane w książce, odsłaniają ich oblicza, które wyłaniają się na podstawie zachowań, a które bagatelizujemy. „Alfabet salonu” to książka inspirująca do myślenia o relacji pomiędzy środkami masowego przekazu, polityką a nami – opinią publiczną, która ma miejsce właśnie teraz. Dlatego warto po nią sięgnąć.
Krzysztof Wróblewski