„Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy”

Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, tłum. Dariusz Żukowski, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012, ss. 184

            Adrian Shaughnessy – projektant i uznany teoretyk dizajnu – na łamach podręcznika pod tytułem „Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy” zdradza tajniki branży projektowej.  Odpowiada na pytania dotyczące realiów na rynku, między innymi: Czym powinien odznaczać się współczesny projektant grafik? Jakie cechy są pożądane w tym zawodzie? Jak nie dać się zniszczyć wściekłym klientom? Jakie „twarde” i „miękkie” umiejętności zawodowe posiąść, aby utrzymać się w branży? Jak znaleźć pracę? Być wolnym strzelcem? Założyć własne studio? Jakie wady i zalety mają te rozwiązania? Jak prowadzić studio? Jak być dobrym pracodawcą idącym z biegiem czasu? Jak zdobywać atrakcyjne zlecenia? Jak walczyć o klienta? Jak się promować? Jak postępować z klientami? Jak nie popaść w obsesję? W jaki sposób zachować umiar? Jak nie dać się zwieść otoczeniu wewnętrznemu i zewnętrznemu? Jak pracować godnie i z zasadami? Jak wygląda hierarchia dizajnera, to znaczy co powinno stać zawsze na jego pierwszym miejscu? I jednocześnie z ogromną pasją ukazuje czym obecnie jest projektowanie graficzne, rysuje globalne trendy kulturowe i branżowe, przybliża na czym polega proces twórczy. Jednym słowem – pokazuje o co tak naprawdę chodzi w jego zawodzie.

            Książka ta zawładnie wyobraźnią ludzi ceniących piękno, może nawet mających obsesję na punkcie wyglądu rzeczy – ich koloru, kształtu, formy, faktury, doszukujących się w nich duszy, a przede wszystkim funkcjonalności. Autor opowiada się za tym, aby wszystko było planowane z z góry założonym celem, chociażby prozaicznym takim jak na przykład identyfikowanie czy informowanie oraz miało konkretny przekaz. Nawet zwykłe studio ma wszak swą filozofię. Jednocześnie wierzy – i ta wiara godna jest podziwu – przy tym we wrażliwość wizualną użytkownika przestrzeni oraz intuicję i wizjonerstwo projektanta. Zdradza czemu nie dać się zwieść i czym kierować przy docieraniu z własnym komunikatem do odbiorców. Uczy czerpania wzorców z przeszłości pełnej oryginalnych i niesłusznie zapominanych konceptów.

            Adrian Shaughnessy usiłuje czytelnika nauczyć pewnego sposobu myślenia o projektowaniu: „projektowanie graficzne to część psychologicznego, kulturowego i materialnego ekosystemu, w którym żyjemy”. Ważne jest w związku z tym dostrzeganie użyteczności dizajnu dla społeczeństwa i kultury, na przykład dizajnu zorientowanego społecznie. Książka ta jest skierowana do osób tak właśnie postrzegających rzeczywistość będącą efektem pracy projektantów. Pomaga posiąść umiejętność fachowego komentowania i krytykowania dizajnu i pojąć, że kreatywność wcale nie jest tym, czym się wydaje, ale dodatkowo skrywa w sobie wiele pułapek, których warto nauczyć się omijać – niezależnie od wykonywanego zawodu. A osobom początkującym w branży odkryć co tak naprawdę chcą w życiu robić.

            Kluczowe pytanie i przesłanie książki dotyczy sposobów zachowania duszy, niezatracenia się w wykonywanej pracy. Zaproponowane rozwiązania, choć na pozór proste, mają niebagatelne znaczenie w dzisiejszych czasach. Wydaje się również, że mogą być użyteczne nie tylko dla projektantów, ale wszystkich osób podejmujących jakąkolwiek pracę. Zastosowanie do tej branży mają kwestie związane z etyką zawodową i opisane specjalistycznym słownictwem (przydatne dla ich zrozumienia są wykonane na marginesach książki objaśnienia słownictwa zaczerpniętego między innymi ze slangu projektantów grafiki) wskazówki do wykorzystania w konkretnych sytuacjach.

            Książkę zamyka zbiór wywiadów ze specjalistami z branży projektowej, na przykład Benem Drurym, wzbogaconych o ilustracje przedstawiające ich najciekawsze lub najbardziej znane na świecie projekty, między innymi plakat promocyjny serii produktów Nike Drury Airmax. Odpowiadają oni wyczerpująco i ciekawie na pytania nasuwające się osobom zainteresowanym źródłami ich zawodowych sukcesów.

            Adriana Shaughnessy’ego książka pod tytułem „Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy” sprawdzi się jako podręcznik, poradnik, przewodnik dla początkujących, zagubionych i tych radzących sobie całkiem – lub nawet więcej niż całkiem – lepiej projektantów. Zawiera nieocenione wskazania w sferze postępowania w branży oraz środków pozwalających na odniesienie w niej sukcesu –artystycznego i finansowego. Ze względu na uniwersalizm porad dotyczących dizajnu zainteresuje ona także czytelników, którzy nie mają wiele wspólnego z projektowaniem na co dzień, lecz lubią obcować z pięknem i poszukują inspiracji. Wówczas jest to pozycja obowiązkowa, zdecydowanie warta polecenia!

Krzysztof Wróblewski

Książka jest dostępna na stronie Wydawnictwa Karakter: http://www.karakter.pl/dizajn/adrian-shaughnessy-jak-zostac-dizajnerem-i-nie-stracic-duszy

a.me.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *