„Tak! 50 sekretów nauki perswazji”. Recenzja książki

Noah J. Goldstein, Steve J. Martin, Robert B. Cialdini, Tak! 50 sekretów nauki perswazji, tłum. Michał Lipa, Wydawnictwo Laurum, Warszawa 2008, ss. 190

            Najlepszą rekomendacją dla książki pod tytułem „Tak! 50 sekretów nauki perswazji” są nazwiska jej autorów. Noah J. Goldstein, Steve J. Martin, Robert B. Cialdini to uznani na całym świecie specjaliści w zakresie komunikacji perswazyjnej, choć warto podkreślić i uznać za atut publikacji, że każdy ceniony jest za swój dorobek w zupełnie innym jej aspekcie. Dzięki temu, że postanowili połączyć swoje siły, czytelnik otrzymał kompletne dzieło świetnych fachowców, które pozwoli mu skutecznie zwiększyć swoją siłę perswazji i owocnie przekazywać komunikaty. Stanowi ono 60 lat badań nad psychologią perswazji w pigułce, którą łatwo przełknąć, a efekt będzie zdumiewający, przy czym to nie jest placebo! Sprawdzone!

            Rady mistrzów w dużej mierze dotyczą dążenia do zwiększenia jakości tworzonego komunikatu poprzez przemyślenie jego formy konstrukcji. Przykładowo wręczając swoim klientom ulotki, można nie tylko wypromować wybrany produkt, ale i przekonać do niego klienta i przysporzyć mu problemu, który rozwiąże wówczas, gdy zakupi to, co chcemy, aby zakupił. Dla potwierdzenia słuszności tej tezy autorzy przeprowadzili własne badania, które dowiodły słuszności sformułowanych przez nich, konkretnych wskazówek.

            Nie zawsze jest jednak potrzeby kosztowny materialny nośnik przekazu. Często wystarczy jedynie dobra argumentacja, celnie zwerbalizowana i wsparta mową ciała, poprzez przykładowo komunikaty odwołujące się do społecznego dowodu słuszności. Nieocenione wydaje się przy tym wyliczenie błędów popełnianych przez ludzi, także przez twórców przekazów reklamowych, i zarysowanie sposobów ich uniknięcia, alternatyw, minimalizacji lub eliminacji skutków niepożądanych, a optymalizacji bądź maksymalizacji efektów oczekiwanych. Ukazanie negatywnych skutków realizacji na pozór dobrych idei marketingowych, które w istocie okazały się druzgocącym fiaskiem, wraz z poradami jak ich uniknąć jest nieocenione dla wszystkich, którzy planują prowadzić lub prowadzą własną działalność gospodarczą. Paradoksalnie – nawet wprowadzenie na rynek bardzo dobrego produktu może okazać się iskrą dla zwiększenia poziomu sprzedaży tego znaczenie gorszego wyrobu.

            Arcyciekawy jest przegląd mechanizmów wywołanych konkretnymi bodźcami komunikacyjnymi przynoszących zawsze takie same konsekwencje, emocji, jakie mogą być wykorzystywane przez ludzi – nie tylko sprzedawców – aby osiągnąć sukces. Pozwalają zrozumieć one kto i dlaczego jest przekonujący dla innych, a kto nigdy jako taki nie zostanie postrzeżony w żadnej grupie. Jak sprawić, by wady stały się zaletami, jak zjednać sobie ludzi, kiedy i jak przyznać się do błędu, w celu zdobycia uznania, jak korzystać z poniesionej straty. Jak być maksymalnie skutecznym minimalistą i owocnie negocjować. Funkcjonalne są wyliczenia emocji działających motywująco i paraliżująco, w zależności od czego, czy zostały umiejętnie wzniecone. Warto dobrze się z nimi zapoznać i korzystać pełnymi garściami.

            Autorzy zaznaczają także, że skuteczny człowiek musi mieć również właściwie przystosowane do swego działania otoczenie, to znaczy odpowiednio wyposażone miejsce, w którym wywiera wpływ na innych. Autorzy radzą jak je urządzić, by zwiększyć własną siłę przekonywania czy jak prowadzić zebrania, aby jego uczestnicy byli usatysfakcjonowani, a jednocześnie zrealizować partykularny interes. Zdumiewające są wyniki eksperymentu przeprowadzone wśród kelnerów i klientów restauracji – ukazują one efekty wręczania różnymi sposobami, w różnych ilościach klientom cukierków/gum do żucia odświeżających oddech, po zakończonym posiłku.

            Książka jest pełna narzędzi służących do wywierania wpływu na innych ludzi, opatrzonych instrukcjami jak je stosować. Zmieniają one sposób postrzegania elementów procesu komunikacyjnego, na przykład przysług, pytań, zobowiązań, pojęcia konsekwencji, próśb, mechanizmów sprzedaży, przykładów znanych z historii powszechnej. Czytelnik dowie się nawet w jaki sposób najlepiej jest się popisywać, aby rzeczywiście się popisać i nie wyjść przy czym na pyszałka. Pozna ryzyko wpisane w bycie mądrzejszym od innych i wiele innych ciekawostek, o które ciężko w literaturze poświęconej także temu zagadnieniu.

            Noah J. Goldstein, Steve J. Martin, Robert B. Cialdini zwrócili uwagę na fakt, że komunikacja ma w XX wieku zupełnie inny charakter, aniżeli w XXI wieku, przy czym zwracają uwagę na istniejące standardy etyczne. Stąd, aby skutecznie wywierać wpływ na innych ludzi, trzeba posiąść współczesne narzędzia, które pozwolą osiągnąć założone cele i zrealizować marzenia. Warto także poznać sekrety perswazji zamieszczone na kartach książki pod tytułem „Tak! 50 sekretów nauki perswazji”, aby nie dać się zwieść w codziennych sytuacjach innym ludziom, którzy je znają i z powodzeniem stosują. Jest to zatem doskonała propozycja Wydawnictwa Laurum dla wszystkich czytelników, którzy pragną iść z biegiem czasu, efektywnie się komunikować z otoczeniem, a przede wszystkim zyskać środek do osiągnięcia życiowej satysfakcji.

Krzysztof Wróblewski

Książka jest dostępna na stronie Wydawnictwa Laurum: http://www.laurum.pl/b198-Tak!-50-sekretow-nauki-perswazji.htm

a.me.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *